.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آموزش و نظارت؛ دو مؤلفه کاهش حوادث کارگری
مسؤول انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی مازندران گفت: آموزش و نظارت می‌تواند در کاهش حوادث کارگری کارساز و تأثیرگذار باشد.

به گزارش شمال نیوز، سیدهادی ساداتی در ارتباط با حوادث کارگری اظهار کرد: بررسی‌هایی که انجام شده نشان داده که هیچ‌کدام از این کارگران حادثه‌دیده آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، کارگرانی که از طریق انجمن بازرسین کار، ایمنی و بهداشت آموزش دیده‌اند، حادثه کار نمی‌بینند، خیلی جزیی است و یا حداقل از نقص عضو و فوتی دور می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه کارگران در آموزش‌ها و تذکرات از کانون خطر فرار می‌کنند، افزود: در حال حاضر کارگرانی در حوادث فوت می‌کنند که آموزش ندیده‌اند و عضو انجمن‌ها نیستند.

 

مسؤول انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی مازندران خیلی از کارگران حتی شناسایی هم نشده‌اند، خاطرنشان کرد: در ارتباط با راه‌اندازی سامانه کارگران ساختمانی نیز تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم زیرا هیچ کسی در این زمینه همکاری نمی‌کند، شهرداری‌ها، استانداران به درخواست‌های ما توجه ندارند و از کنار این مسئله، ساده و سهل عبور می‌کنند.

 

ساداتی با بیان اینکه این کارگران اگر شناسایی شوند و آموزش ببینند اتفاقات کمتری در زمینه فوت آنان اتفاق می‌افتد، بیان کرد: بعد از آموزش نظارت‌ها مهم است، در برنامه آموزش حتی مهندسین ناظر هم تحت آموزش قرار می‌گیرند انجمن انبوه‌سازان هم در این زمینه وارد شده و کارفرمایان را تحت آموزش قرار می‌دهد.

 

وی ادامه داد: بعد از آموزش به مسائل ایمنی بیشتر توجه می‌شود، مهندسین ناظر وقتی می‌بینند کار در شرایط ناایمن است و خطراتی وجود دارد تذکرات لازم را می‌دهد که محیط کار را ایمن‌سازی کنند و یا خود کارگر هم به این موضوع توجه می‌کند.

 

مسؤول انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی مازندران افزود: سامانه شناسایی کارگران میادین، فصلی و ساختمانی در حال حاضر اجرا نمی‌شود، اگر همتی شود طرح را برنامه‌ریزی و شروع کنند حادثه کارگری کاهش می‌یابد و کارگران تحت آموزش و نظارت قرار می‌گیرند.

 

ساداتی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام‌شده داریم و کل بیمه‌شده‌ها ۵۴ هزار نفر است، یادآور شد: بازرسان کار، گاهی‌اوقات سرکشی می‌کنند و اگر کانون خطر وجود دارد تذکرات لازم را می‌دهند.

 

وی با اشاره به فوت اخیر یک کارگر در ساری بیان کرد: این حادثه در خاکبرداری اتفاق افتاده و باید مورد بررسی قرار گیرد، کارفرما در طول گودبرداری باید امنیت محیط را تأمین کند و به نحوی کارفرما درگیر این مسئله است.

 

مسؤول انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی مازندران ادامه داد: در مواردی هم کارگر بی‌توجهی می‌کند و اگر به دستور فردی در محل بوده باز هم آن فردی که این دستور را داده مقصر است.

 

ساداتی با بیان اینکه اگر محیط کار نا‌ایمن باشد مهندس کارفرما باید دستور ایمن‌سازی را بدهد، خاطرنشان کرد: کارفرما هم ملزم به امن‌کردن محیط است، محیط ناامن حادثه به‌وجود می‌آورید و گاهی خود کارفرما هم آسیب می‌بیند.

 

وی اضافه کرد: افزایش بازرسی‌ها اگر امکان‌پذیر باشد تأثیرگذار است اما امکان‌پذیر نیست، باید تعاملی بین پلیس شهرداری، نظام مهندسی، اداره کار در قالب بازرسی‌های مشترک از ساختمان‌های در حال ساخت وجود داشته باشد که با تذکرات و دستورات لازم ایمن‌سازی محیط انجام و از حوادث و اتفاقات جلوگیری شود.

 

مسؤول انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی مازندران با بیان اینکه تعداد کارکنان ادارات برای بازرسی کافی نبوده و همین عدم نظارت مزید بر علت است تا اتفاقات این چنین رخ دهد، تصریح کرد: قبل از اینکه کارفرما مجوز را از شهرداری دریافت کند باید به کارفرمایان بگویند که گواهینامه دریافت و دوره آموزشی را سپری کنند و بعد پروانه ساختمان را بگیرد، این موضوع بسیار در حوادث تأثیرگذار است.

 

ساداتی در پایان تأکید کرد: آموزش و نظارت می‌تواند در کاهش حوادث کارگری کارساز و تأثیرگذار باشد./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.362 seconds.